Anže Tržan
Jezuitska sinteza kot srednja pot med tradicionalnimi
in razsvetljenskimi spoznavnimi teorijami
DOI: https://doi.org/10.62983/rn2865.24b.2
Ključne besede: katoliško razsvetljenstvo, John Locke
(1632–1704), kartezijanstvo, Nicolas Malebranche (1638–1715),
Jean-Martin de Prades (1724–1782), jezuitska sinteza
Izvleček:
Namen te razprave je pokazati, da je pojav t. i. jezuitske
sinteze kot srednje poti med Lockovim empirizmom
in kartezijanskim dualizmom katoliškemu razsvetljenstvu v
Franciji do srede 18. stoletja zagotavljal zelo pomembno
mesto pri razvoju novih duhovnih pobud. Prav vključujoč
značaj je namreč mogel poživiti starejše tomistično izročilo
in ga deloma na novo formulirati. Osrednji cilj te prenovljene
krščanske filozofije je bila vzpostavitev močnega
apologetičnega momenta, ki bi mogel zagotoviti obrambo
krščanstva v okolju, ki se je hitro spreminjalo in se je zaradi
splošne modernizacije začelo počasi oddaljevati od tradicionalnih
krščanskih predpostavk. Usodno pa je nadaljnji
razvoj apologetike in z njo tudi avtonomne katoliške razsvetljenske
misli v Franciji zaznamovala Pradesova afera
leta 1751, ki je povzročila prelom med jezuiti, enciklopedisti
in janzenisti. Aferi je sčasoma sledila ukinitev francoskih
jezuitov leta 1764.
PDF