Ivo Kerže
Gilsonovo in klasično tomistično razumevanje mogočega
pri sv. Tomažu Akvinskem
DOI: https://doi.org/10.62983/rn2865.24b.1
Ključne besede: sv. Tomaž Akvinski, možnost, mogočost,
stvarnost, eksistencizem, esencializem; Étienne Gilson
Izvleček:
Interpretacija Étienna Gilsona za razliko od klasične
tomistične razlage Tomaževe misli odreka mogočemu
sleherno stvarnost. Prispevek analizira problematiko tako,
da najprej prikaže Gilsonov pogled na to vprašanja, kot ga
sam artikulira v svojih temeljnih delih, nato pa prikaže pozicijo
klasičnega tomizma s pomočjo odlomkov iz Bañeza,
Kajetana, Garrigou-Lagrangea in Maritaina ter sooči ti dve
razumevanji s Tomaževimi besedili, pri čemer je posebna
pozornost posvečena tistim besedilom, v katerih se sv. Tomaž
opira na Aviceno. Pri tem soočenju se izkaže kot posebej
zanimiva revijalna debata o stvarnosti mogočega, ki
sta jo imela pred več desetletji ameriška tomista p. James
I. Conway in p. William Norris Clarke. Iz prikaza izhaja, da
Tomaževa besedila nikakor ne podpirajo enoznačno Gilsonovega
razumevanja, ki se poleg tega ogiba soočenja z
avicenovskimi poudarki v Tomaževi misli. Poleg tega se zdi,
da se Gilsonovo razumevanje s svojo eksistencialno razlago
implicitno odmika od temeljnega aristotelskega nauka o
mnogoterih pomenih biti, v katerem je razlika med dejem
in možnostjo prvenstvenega pomena. Iz tega vidika se zdi
klasična interpretacija ustreznejša.
PDF