Gilsonovo in klasično tomistično razumevanje mogočega pri sv. Tomažu Akvinskem

Ivo Kerže

Gilsonovo in klasično tomistično razumevanje mogočega pri sv. Tomažu Akvinskem

DOI: https://doi.org/10.62983/rn2865.24b.1

Ključne besede: sv. Tomaž Akvinski, možnost, mogočost, stvarnost, eksistencizem, esencializem; Étienne Gilson

Izvleček:
Interpretacija Étienna Gilsona za razliko od klasične tomistične razlage Tomaževe misli odreka mogočemu sleherno stvarnost. Prispevek analizira problematiko tako, da najprej prikaže Gilsonov pogled na to vprašanja, kot ga sam artikulira v svojih temeljnih delih, nato pa prikaže pozicijo klasičnega tomizma s pomočjo odlomkov iz Bañeza, Kajetana, Garrigou-Lagrangea in Maritaina ter sooči ti dve razumevanji s Tomaževimi besedili, pri čemer je posebna pozornost posvečena tistim besedilom, v katerih se sv. Tomaž opira na Aviceno. Pri tem soočenju se izkaže kot posebej zanimiva revijalna debata o stvarnosti mogočega, ki sta jo imela pred več desetletji ameriška tomista p. James I. Conway in p. William Norris Clarke. Iz prikaza izhaja, da Tomaževa besedila nikakor ne podpirajo enoznačno Gilsonovega razumevanja, ki se poleg tega ogiba soočenja z avicenovskimi poudarki v Tomaževi misli. Poleg tega se zdi, da se Gilsonovo razumevanje s svojo eksistencialno razlago implicitno odmika od temeljnega aristotelskega nauka o mnogoterih pomenih biti, v katerem je razlika med dejem in možnostjo prvenstvenega pomena. Iz tega vidika se zdi klasična interpretacija ustreznejša.

PDF

Gilsonovo in klasično tomistično razumevanje mogočega pri sv. Tomažu Akvinskem